Alla bubblor brister

Alla bubblor brister — en prosalyrisk berättelse av Jolin Slotte
bild: Nina Albrecht

Hon räknade ihop konsekvenserna av en försening,
en för tidig start och sin maktlöshet inför höstvädret
när hon såg honom närma sig.

ISBN 978-952-68381-6-8 / inbunden / 34 s. / cirkapris 19 € / utgivningsdag 11.3.2017

Recensioner

Jolin Slottes prosalyriska text är å ena sidan lagom vag, antydande, och undanglidande, å andra sidan mycket explicit och rakt på sak i sin skildring av ensamhet, begär och sex. […] Nina Albrechts illustrationer är följsamma och förtydligar samtidigt som de lever ett eget liv.
Marit Lindqvist, Svenska Yle

Läs hela recensionen här.

Finlandssvensk litteratur fullkomligen skriker efter visuella berättelser. Nu har Jolin Slotte och Nina Albrecht visat var ribban ska sättas […] [Slottes] lyriska text är avskalad och mångbottnad, den byter temperament och riktning i takt med händelseförloppet och är dessutom dynamiskt infogad i bildberättelsen. […] Albrechts läckra färgsättning där tuggumifärgen möter täckjackans gröna och petroleumblå väger mot brunt och blygrått i drivna kompositioner övertygar.
Mia Österlund, Hufvudstadsbladet

Melankolin går inte att ta miste på när en ung kvinna efter tre dagar med Tetris som enda sällskap får ett sms om att ta en öl. I det gråregniga oktobervädret tar hon vägen via kiosken för att inte komma för tidigt. Ett rosa tuggummi tuggas och en rosa cykel leds av en främmande man med en otänd cigarett i mungipan. Det blir ett minst sagt omvälvande möte …
Sandra Sandström, Litteraturmagazinet

Läs hela recensionen här.

I en prosalyrisk bilderbok för vuxna lyckas författaren Jolin Slotte och konstnären Nina Albrecht fånga in feminism, symbolik och svåra känslor. […] Med text som är såväl undflyende som oundviklig får vi följa en ung kvinna genom ensamhet, tristess, depression, passion, begär och behov. Bilderna är både suggestiva och ihärdiga i nedtonade färger som förstärker känslotillstånd hos både karaktär och läsare. Den hubbabubbarosa färgen lägger sig som en kladdig hinna över boken […].
Anna Bjurström, Litteraturmagazinet

Läs hela recensionen här.

Varför fungerar den här berättelsen? […] Det är bilderna, färger som nästan metalliska träder fram just då det duggregnar, då allt ser lite för hårt ut, precis som det är i en stad i oktober. Och det är den täta, täta texten (här finns inte ett onödigt ord) […].
Sofia Torvalds, Kyrkpressen

Boken erbjuder stor igenkänningsfaktor i detaljerna, både när det gäller
text och bild, och då jag läser igenom den några gånger hittar jag hela
tiden nya detaljer att tycka om. Boken växer definitivt med genomläsningarna
och jag upptäcker att de enskilda uppslagen i boken fungerar bra att läsa
som sådana också, tagna ur sin helhet.
Nina Nyman, Västnyland

Överlag gillar jag den lite småskitiga estetiken, där kvinnan opassande nog
röker en cigarett […]. Det är bilder som avvaktar, som spelar med texten och
inte gör några soloutflykter. Och texten är stark – språket är lyriskt (det
märks att Slotte har gett ut poesi), och det lakoniskt hållna uttrycket
passar bra till den novelliknande formen. Det finns något vagt oroande över
kvinnan, utan att det överbetonas: något som bidrar till den olycksbådande
atmosfären: ”Den rosafärgade cykeln bar han upp till min lägenhet på sjätte
våningen och parkerade på balkongen. Där stod den och såg ut över Berghäll
medan vi ängslades i varandra.”
Björn Kohlberg i litteraturbloggen ”bernur”

Läs hela recesionen här.

Alla bubblor brister […] är genreöverskridande. Den kan i min läsning
passera som novell. Och sattes musik till den kunde den bli ett körverk –
eller ett album med poplåtar att lyssna till om och om igen.
Ann-Christine Snickars, Åbo Underrättelser

Boken är en lockande helhet och jag finner det uppfriskande att det är just det lilla förlaget Marginal som har gett ut den. […] Det finns rörelse i boken, som gör att händelseförloppet kan upplevas med en intensitet som påminner om intensiteten när en förälskelse drabbar en själv. Också Slottes berättande är starkt med en variation i rytmen som håller kvar läsarens intresse. […] Alla bubblor brister är ett väl sammansatt konstverk som spränger gränser för vad en finlandssvensk bilderbok eller ett prosapoetiskt verk kan innebära.
Janina Öberg, Ny Tid

Läs hela recesionen här.

Språket är enkelt och lekfullt, vilket är passande för en bilderbok. Texten är både poetisk och berättande. Jag funderar varför det inte finns fler bilderböcker av detta slag. Bilderboken som konstform är en plats för gränslös lekfullhet och kreativitet, där samspelet mellan ord och bild öppnar upp för omfångsrika skildringar och tolkningar. […] Berättelsens avslut och symboliken i det är både obehagligt, snyggt och kraftfullt. Det får mig att börja om igen, leta detaljer i illustrationerna och se kopplingarna mellan dem och slutet. Alla bubblor brister är en välgjord bilderbok som man vill läsa flera gånger om.
Sophia Brink, Horisont

Serieromanen har gjort entré på den finlandssvenska arenan under det senaste året […] men jag tror inte att jag någonsin har läst en finlandssvensk bilderbok för vuxna. Alla bubblor brister riktas i huvudsak till unga vuxna, men den lämpar sig absolut också för vuxna. Det är bra med nya grepp och idéer, mångfald är en rikedom i ett sammansvetsat litterärt klimat. Sen får man ju verkligen glädjas över alla dessa små, innovativa förlag som Marginal som dykt upp och ger ut genuint berörande böcker.
Kira Nalin, Lysmasken

Beställ